>پایگاه اطلاع رسانی مهندس احسان ارکانی

صفحات رسمی مهندس احسان ارکانی

وب سایت
Arkani.ir
توییتر
http://urly.ir/twitter
اینستاگرام
http://urly.ir/instagram
تلگرام
http://urly.ir/telegram
سروش
http://urly.ir/soroush
ایتا
http://urly.ir/eitaa
بله
http://urly.ir/bale

طبقه بندی موضوعی

دوشنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۷، ۰۹:۳۸ ب.ظ

۰

جزئیاتی از ۳۴ طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۵۸۵ میلیون دلار در سال 96

 امروزه مهم ترین‌ نیاز کشورها برای رشد فناوری و رسیدن به توسعه به ویژه در بخش تولید و به تبع آن صادرات و نیز تقویت زیرساخت های مورد نیاز، جذب سرمایه گذاری است تا به مدد آن با روز آوری و نوآوری صنایع ، تولید کالاهای مطلوب تر و مطابق نیاز بازار میسر شود .این سرمایه گذاری ها می تواند به بخش های مختلف کشاورزی، صنعتی، انرژی و... تزریق شود و امنیت اقتصادی را فراهم آورد اما طبق آمار و ادعای مسئولان مربوط، در سال گذشته به اندازه پنج سال سرمایه گذاری خارجی در استان انجام شده است. با این همه آن چه مهم است این که باید دید این سرمایه گذاری ها دقیقا در چه بخش هایی به ثمر نشسته و چه نفحاتی برای تولید و اشتغال استان در بر داشته است .

طرح های زودبازده، پیشتاز جذب سرمایه گذاری خارجی

مدیرکل سازمان اقتصادی و دارایی استان در این باره به خراسان رضوی می گوید:از زمان آغاز به کار دولت یازدهم   با دیپلماسی اقتصادی در حوزه بین الملل ، نگاه به ایران به عنوان مقصد سرمایه گذاری تغییر کرد و فعالیت اقتصادی سرمایه گذاران خارجی در ایران از سر گرفته شد و هیئت های سیاسی و اقتصادی متعددی با هدف آشنایی با بازار ایران و کشف فرصت های سرمایه گذاری جدید به کشور سفر کردند. سید مهدی رمضانی می افزاید: توافقات بین المللی اخیر نیز موجب گشایش بسیاری از موانع سرمایه گذاری در ایران شد و مسیر برای آغاز فعالیت اقتصادی شرکت ها و اشخاص حقیقی خارجی در ایران هموار شد. مدیرکل سازمان اقتصادی و دارایی خراسان رضوی ادامه می دهد: در این میان، استان خراسان رضوی نیز به عنوان قطب فرصت های سرمایه گذاری کشور با ظرفیت های بی بدیل گردشگری، انرژی، صنعتی، معدنی و کشاورزی مورد توجه بسیاری از هیئت های اقتصادی خارجی قرارگرفت و توانست میزان مناسبی از سرمایه گذاری خارجی کشور را به خود جذب کند.

وی تاکید می کند: تنها در دوسال اخیر خراسان رضوی میزبان هیئت های سیاسی و اقتصادی متعددی از کشور های مختلف جهان نظیر آلمان، هنگ کنگ، ترکیه، لهستان، پاکستان، کره جنوبی، بلژیک، ژاپن، مکزیک، جمهوری چک، چین، برزیل، جمهوری تاتارستان روسیه، روسیه، هندوستان، اتریش، اسلواکی، افغانستان، عراق، ازبکستان و ... بوده است.

رمضانی ادامه می دهد: تاثیر پذیرش این هیئت ها در رقم جذب سرمایه گذاری خارجی استان به خوبی مشهود است. در سال 95 مبلغ 162 میلیون دلار معادل 5 برابر سال قبل آن و در سال 96 رقم 585 میلیون دلار معادل 3.5 برابر سال 95 سرمایه گذاری خارجی در استان جذب شده است. تعداد طرح های مصوب استان نیز در سال 96 نسبت به سال گذشته، پیشرفت قابل توجهی داشت و از 22 طرح به 34 طرح رسید. وی تصریح می کند: نکته قابل توجه درباره طرح های استان خراسان رضوی این است که چون بیشتر این طرح ها صنایع خرد و زودبازده هستند، تا پایان سال 96 و بعضا با گذشت کمتر از شش ماه از زمان صدور مجوز سرمایه گذاری خارجی به بهره برداری رسیده اند و 50 درصد طرح های امسال یعنی تعداد 17 طرح سرمایه گذاری خارجی تا پایان سال 96 پروانه بهره برداری دریافت و فعالیت خود را آغاز کرده اند.


طرح های نیروگاهی، رتبه نخست ارزشی و صنعت رتبه اول تعدادی در سرمایه گذاری

مدیرکل سازمان اقتصادی و دارایی خراسان رضوی ادامه می دهد: پنج طرح دیگر از پروژه های مصوب امسال نظیر احداث و بهره برداری از هتل 4 ستاره تاپ ضیافة الزهرا(س)، احداث نیروگاه مقیاس کوچک 12 مگاواتی، تولید بردهای الکترونیکی، ساخت و عرضه زیور آلات طلا و تولید فرش ماشینی بین 20 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که با توجه به گذشت کمتر از 10 ماه از زمان تصویب آن ها، از پیشرفت قابل قبولی برخوردارند. وی می افزاید: از زمان صدور مجوز سرمایه گذاری خارجی 12 طرح از مجموع 34 طرح مصوب امسال، کمتر از سه ماه گذشته و امیدواریم با حمایت و همراهی مجموعه دستگاه های اجرایی، اقتصادی و زیرساختی استان، در آینده نزدیک شاهد بهره برداری از این طرح ها باشیم.

رمضانی خاطرنشان می کند: اما بخش هایی که بیشترین سرمایه خارجی را به خود معطوف داشته اند، طرح های نیروگاهی و تولید برق هستند که به روش های گوناگون از قبیل سیکل ترکیبی و بادی با اختلاف قابل توجهی در رتبه نخست قرار دارند و از لحاظ رقم بیش از 90 درصد طرح های مصوب استان در این حوزه بوده اند. لیکن از لحاظ تعداد، حوزه صنعت بیشترین تعداد طرح را به خود اختصاص داده و با 22 طرح صنعتی مصوب، رتبه برتر را از این حیث داراست. حوزه خدمات و گردشگری و کشاورزی پس از حوزه انرژی و صنعت، بیشترین طرح مصوب را داشته اند.


۱۶ طرح با پیشرفت ۱۰۰ درصدی

سرپرست معاونت اقتصادی و توسعه منابع استانداری نیز در تکمیل این آمار و اطلاعات به خراسان رضوی می گوید: ۳۴ طرح سرمایه گذاری به ارزش ۵۸۵ میلیون دلار را که نسبت به سال گذشته ۶۲ درصد از لحاظ تعداد و ۲۶۱ درصد از لحاظ مبلغ رشد داشته است، در سال ۹۶ به تصویب رسانده ایم. در سال ۹۵ این تعداد سرمایه گذاری شامل ۲۲ طرح به ارزش ۱۶۲ میلیون دلار بوده است.

علی رسولیان درباره محورهای این طرح ها توضیح می دهد:بیشتر این سرمایه گذاری ها در بخش انرژی برق، صنایع غذایی، محصولات شیمیایی، تولید فرش ماشینی، صنعت چاپ، ساخت زیورآلات، انواع لامپ های الکترونیکی، درب یو پی وی سی، بازیافت ضایعات و خرده های فلزی، احداث هتل ، تولید آرد و برنج و بسته بندی حبوبات، تولید محصولات پلاستیکی، حوزه گردشگری(تالار) انواع محصولات غذایی جدید، تولید گوشت و ماکیان، حمل و نقل بین المللی، فولاد و کشاورزی و... صورت گرفته است.

وی با تاکید براین که این سرمایه ها از کشورهای آلمان، کره جنوبی، چین، عربستان، پاکستان و افغانستان جذب شده است، وضعیت پیشرفت این پروژه ها و طرح ها را نیز این گونه تشریح می کند: ۱۶ طرح ۱۰۰ درصد، سه پروژه بالای ۹۰ درصد و یک پروژه ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در مجموع، در این تعداد پروژه حدود ۱۳۵۰ شغل مستقیم ایجاد شده است .


چه باید بکنیم ؟

اما پس از صحبت های رمضانی و رسولیان در باره این که کدام بخش های تولیدی و اقتصادی استان از حیث سرمایه گذاری به مذاق خارجی ها خوش تر آمده است، از احسان ارکانی مشاور استاندار و مدیر جدید مرکز خدمات سرمایه گذاری استان درباره اولویت های برنامه ای مرکز برای توسعه و تقویت این روند سوال می کنیم. وی می گوید: اولین اولویت ما برای توسعه افزایش سرمایه گذاری خارجی در سال ۹۷، فراهم کردن فرصت های سرمایه گذاری بیشتر و بهتر از قبل است و از الزامات ما این است که فرصت های سرمایه گذاری را در بخش های صنعتی، کشاورزی و خدمات، معدن و..‌. که در استان وجود دارد، به صورت دقیق و در قالب آمار و اطلاعات استاندارد بین المللی که قابل استفاده برای سرمایه گذاران خارجی باشد، تدوین و تنظیم و در قالب بسته هایی این فرصت ها را به صورت چند زبانه معرفی کنیم تا به وزارتخانه های کشورهای مختلف و هدف و همچنین هیئت های سرمایه گذاری که به استان می آیند ارائه دهیم ،این اولین گام اولویت بندی و هدف گذاری شده ما برای سرمایه گذاری خارجی محسوب می شود.

ارکانی ادامه می دهد: بعد از آن، به دنبال این هستیم از ظرفیت هیئت های ایرانی که برای سرمایه گذاری و شرکت در نمایشگاه های مختلف و مبادلات تجاری به کشورهای خارجی سفر می کنند، برای معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان استفاده کنیم.

وی تاکید می کند: همچنین پیگیری ویژه برای دریافت مجوز سرمایه گذاری های خارجی و استعلام های آن ها،پیگیری انتقال سرمایه و ارز از طریق سامانه بانکی، تملک زمین، مجوزهای انشعابات آب، برق، گاز و انرژی و حتی برقراری ارتباط سرمایه گذاران خارجی با سرمایه گذاران داخلی را به عنوان تسهیل گر سرمایه گذاری خارجی به صورت جدی دنبال کنیم.

ارکانی با اشاره به وجود طرح های بزرگ صنعتی در استان نیز می گوید: احداث نیروگاه سیکل ترکیبی نیشابور با سرمایه گذاری ۴۳۶ میلیون دلار، نیروگاه مقیاسی کوچک تولید برق با ظرفیت ۱۲ مگابایت با سرمایه گذاری شش میلیون دلاری آلمانی ها، نیروگاه بادی به ظرفیت ۵۰ مگابایت با سرمایه گذاری ۹۳ میلیون دلاری یک ایرانی مقیم سوئیس و تولید مقادیری فولاد با سرمایه گذاری پنج میلیون دلاری سرمایه گذار پاکستانی از جمله طرح های بزرگ صنعتی محسوب می شوند که با توجه به ضرورت جذب سرمایه گذاری های تازه برای طرح های کلان اقتصادی و زیر ساختی در استان، نیازمند تلاش بیشتر در این حوزه طی سال 97 هستیم.


اولویت سرمایه گذاری در طرح های کلان

اما شکوه میرشاهی مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی نیز درباره مهم ترین اولویت های جذب سرمایه گذاری خارجی استان به ویژه در طرح های کلان و زیرساختی می گوید : پروژه های ریلی آماده سرمایه گذاری استان شامل پروژه 650 کیلومتری مشهد – بجنورد - گرگان و پروژه 760 کیلومتری مشهد- گناباد- بیرجند- زاهدان (برای مسیر سرخس – چابهار و پیوند مناطق آزاد تجاری حائز اهمیت است) از جمله پروژه های مهم و اولویت دار ملی است که اجرای آن در استان تحول چشمگیری را در حوزه حمل و نقل ایجاد خواهد کرد که جلب مشارکت خارجی در اجرای این پروژه ها اهمیت به سزایی دارد. وی می افزاید: از دیگر اولویت های سرمایه‌گذاری در استان، حوزه آب و فاضلاب شامل احداث تصفیه خانه و ایستگاه پمپاژ، ساخت مخازن و همچنین پروژه ملی انتقال آب از دریای عمان است که با توجه به شرایط استان در حوزه آب، اجرای این پروژه ها می‌تواند دغدغه‌های استان را در این حوزه برطرف کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی